manoly rubio garcia

Dissenyo, escenografejo, dibuixo, friquejo,
visualitzo, fabrico, m'estampo i moriré.
Trans... i tant! #nb #ella

Rebelmadiaq Sound & Lights System és un projecte desenvolupat al curs Tècniques i sistemes de control per a esdeveniments audiovisuals realitzat al CIFO L’hospitalet durant els mesos de juny i juliol de 2018. Degut al seu caràcter d’exercici formatiu, aquesta no és una comunicació oficial de Rebelmadiaq.

Aquests vídeos van ser gravats el 14 de juliol del 2018 durant el primer assaig de mapping en viu sobre el nostre sound system. Descarrega el video complet i amb qualitat full HD AQUÍ.

REBELMADIAQ SOUND SYSTEM

Presentem una experiència musical diferent que recupera l’esperit comunitari de la música negra i caribenya a través d’esdeveniments on es trenca la clàssica dinàmica escenari/públic.

+info: www.quesoni.cat/rebelmadiaq-sound/

Un espai on compartir la vibració de les diferents freqüències treballades acuradament i per separat per fer rendir al màxim els nostres altaveus de fusta autoconstruïts. 5 vies independents, amb especial atenció a la presència de les freqüències greus, composen un so càlid i compacte alimentat per 15KW de potència. Tota una experiència acústica i sensorial.

  • Orígens i cultura sound system

    El concepte sound system es refereix a potents equips de so mòbils a través dels quals enginyeres de so, selectores i, en ocasions, cantants o instrumentistes ambienten festes i esdeveniments amb música original de collita pròpia.

    A Jamaica, els sound systems al carrer es popularitzen a mitjans dels 40’s. Poques llars tenien transistors i l’accés als clubs amb orquestra quedava reservat al turisme i les classes altes. El sound system acosta la música als ghettos i les seves habitants. Alhora, els balls ajudaven a revitalitzar la precària economia de la comunitat.

    La cultura del sound system jamaicà aviat s’escamparia a altres illes i països caribenys propers, com és el cas del dels cridaners “Picós” colombians. Alhora la diàspora musical jamaicana vinculada a l’evolució de la música reggae, especialment a UK, plantaria la llavor de l’escena sound system europea. A casa nostra influiria l’aparició als 90’s de multitut de bandes d’ska/reggae/punk. Gràcies a aquella herència avui l’escena sound system catalana pica fort.

  • El sound com a espai creatiu

    Històricament, la impossibilitat d’aconseguir sistemes de so potents integrats i la voluntat que els equips fossin cada vegada més competents, originals i oferissin un millor so, va derivar en un, cada vegada, més acurat treball artesà en la construcció dels sound systems.

    La precrietat combinada amb la marihuana a baix preu i l’esperit do it yourself rasta portaria a una recerca creativa sonora sense precedents. Des de la construcció i electrònica dels propis sound systems fins a les produccions a estudis, sovint vinculades als mateixos sounds. D’aquelles experimentacions sorgirien les primeres mescles dub i amb elles agafaria importància la figura creativa de producteres i enginyeres de so.

    Rebelmadiaq apostem per un sound system que sigui motor de l’expressió artística tant de la comunitat que l’envolta com de la comunitat jamaicana de qui heretem aquesta cultura. Ens agrada comptar amb productores i músiques tant locals com jamaicanes per a les nostres produccions.

  • Rebelmadiaq en escena: els balls

    Als nostres balls intentem respectar al màxim la tradició jamaicana i alhora donem importància a la creació d’un espai de germanor i respecte. La disposició propera i horitzontal ens permet no perdre de vista la pista de ball i mantenir-hi una connexió constant. Busquem i propiciem l’energia necessària perque els balls esdevinguin espais aixopluc per a tota la gent assistent. No tolerem cap mena de discriminació o abús. All tribes are welcome!

    La producció musical és un dels pilars de Rebelmadiaq com a eina de dinamització cultural. Als nostres shows trobaràs l’originalitat dels nostres propis riddims i dubplates gravats i masteritzats específicament per a ser escoltats al nostre equip. Alhora ens agrada comptar amb música en directe, una experiència que difícilment es pot aconseguir dalt d’un escenari.

    Ja sigui en una programació nocturna o diürna, parlem d’una proposta versàtil i original amb cabuda en festivals i esdeveniments tant a l’aire lliure com en sala.

Un tret que comença a ser distintiu dels nostres balls és la decoració amb plantes acompanyada per unes plaques tallades en fusta que coronen el nostre sound amb diferents missatges a mode de minipancarta. Hem utilitzat plantes amb flor i sense, decoratives com el gerani andalús, o fresques com la menta, així com plantes màgiques com el romaní.
Romero romero… give us good vibes!

EL SOUND NASSARITA

La ciutat de Granada com a terra promesa, referent cultural i orígen del projecte.
D’Andalussia a Barcelona,
i de Barcelona a Jamaica,
retornant pel carib colombià
fins aterrar de nou en les nostres arrels morisques.
Uns orígens que ens ensenyen a valorar la sacralitat, la llum i l’art present arreu.
La geometria com a desenvolupament cognitiu concret i abstractament sagrat.

Les 16 caixes i la torre de control de Rebelmadiaq Sound System
llueixen amb orgull les arrels nassarites.

Treballades amb fusta de bedoll contraxapat amb diferents tons de vernís i veladures.
En una combinació de pirogravats, tallats i esmaltats s’hi combinen diferents mosaics nassarites on l’estrella de 8 puntes o gadeiró hi té una presència important.
Símbol de potència i energia, hem trobat l’estrella que ens guia.

Estimem la música i la fusta com a elements vius que cuidem fins al darrer detall.
Perque un altre món és possible i nosaltres hem decidit començar a canviar-lo als nostres balls.

Imatges de detall de la projecció de motius nassarites sobre el sound system per documentar el primer assaig de mapping en viu realitzat el 14 de juliol del 2018.

EL PROJECTE: SOUND & LIGHT SYSTEM

A Rebelmadiaq ens agrada presentar propostes diferents en funció del tipus de ball.
Treballem les sessions i les seves ambientacions segons el format del bolo, ja sigui open air o en club, per una jornada reivindicativa, un festival o una festa major per posar alguns exemples. Tot i això, bàsicament podríem resumir-ho en dos moments clau que requereixen d’un tractament especial i diferenciat: el dia i la nit.

  • A les festes de dia, el sound brilla!

    A les festes diürnes optem per plans més familiars i amb una varietat musical més àmplia que sigui compatible amb altres activitats que es facin en paral·lel. També apostem per incloure-hi dinàmiques grupals com ara classes de dancehall o salsa. L’ambientació funciona a la perfecció, el dia és el moment en què el sound llueix amb llum pròpia.
    Amb el sol la pista de ball es manté tranquila i àmplia.

  • Quan cau la nit, la llum ho és tot!

    De nit és quan podrem treballar millor l’ambient, dotar-lo d’espectacularitat però equilibrant l’atenció entre el sound, l’escena i la pista de ball. Fins al moment hem fet diferents proves d’il·luminació amb leds estàtiques a dins del sound, combinat amb quatre focus led per il·luminar l’escena, la pista de ball i el sound.
    Amb la caiguda del sol la gent revifa i la pista de ball s’apreta.

LIGHT SYSTEM GOALS

L’objectiu del PROJECTE és dissenyar i desenvolupar un sistema d’il·luminació
focalitzat, per a tot el conjunt i fet a mida.

L’objectiu per aquest CURS es limita a:

:: Traçar les línies a desenvolupar en un futur ::
:: Fer una pràctica de mapping real sobre el sound ::
:: Valoració de tècniques i sistemes de control més adients ::
:: Creació de continguts amb adapting ::
:: Iniciació a aftereffects per generar continguts propis ::
:: Presentar un informe de la pràctica realitzada ::

*Si us interessa un pressupost no dubteu a contactar-nos especificant necessitats, espai i condicions. Te’l farem arribar el més aviat possible.

MAPPING

La idea no es crear un mapping/espectacle per a ser admirat. Davant d’un sound l’espectacle és el ball, l’energia i la música, ara nosaltres li volem afegir la llum com a part d’un tot. No entendriem un equip de so desconnectat de l’escena on es punxa i dinamitza la festa.
Per això destinarem molta cura a la il·luminació en les propostes de nit.

El sound per una banda es presenta com una estructura ideal per a ser mappejada, però alhora presenta moltes dificultats com les intrínseques a la pròpia arquitectura de corbes i entrants que generen ombres. L’altra dificultat és la pròpia gent ballant. No ens espanten les ombres, així que farem tot el possible per a trobar solucions com aquestes:

:: Elevar el sound 50cm amb quatre tarimes d’escenari ::
:: Fer una instal·lació de leds per complementar amb pixel mapping ::
:: Complementar amb un segon projector per ampliar la taca de llum sobre la gent ::
:: Reservar màscares de penombra ::

WARPING

Aquest vídeo és el resum de tres hores d’enregistrament del procés de warping.
El warping és aquell procés pel qual encaixem les diferents àrees de la plantilla a les superfícies on farem el mapping. Aquest presenta tota una serie de dificultats que caldrà tenir en compte a l’hora de planificar futurs muntatges.

Alguns apunts a tenir en compte:

:: La plantilla és complexa però molt versàtil ::
:: A més control, warping més difícil ::
:: Es warpeja molt millor en equip ::
:: Cal mecanitzar un sistema que simplifiqui el warping sense perdre prestacions ::
:: Un cop encaixada es multiplica la plantilla i s’endrecen els mèdies i presets a madmapper ::
:: Requereix moltes hores de muntatge i de proves de projecció ::
:: El muntatge necessita foscor ::
:: L’espai ideal són els interiors ::
:: Per exteriors caldrà preveure muntar el sound la nit abans ::
:: Una dificultat que ens trobarem en directe és que el sound es mou amb la pressió sonora ::
:: Caldrà tenir-ho tot preparat i posar atenció per si cal fer live warping ::

PIXEL MAPPING

Per les qüestions ja analitzades en l’apartat anterior podem arribar a la conclusió que el mapping no podrà ser el sistema habitual per il·luminar les nostres festes. Caldrà doncs trobar una alternativa simple i més econòmica en el muntatge i el directe.

Tot i que no ho desenvoluparem per a aquest projecte del CIFO, si que podem aventurar la següent línia de treball:

:: Combinar la instal·lació de leds a diferents zones del sound i de l’escena ::
:: Coordinar les leds amb els focus DMX amb que ja compta Quesoni ::
:: Estudiar el seu control per ordinador amb i sense mapping ::
:: Fer pràctiques amb shaders audio reactive per automatitzar-ho ::
:: Provar l’exportació a minimad com a sistema de control de llums econòmic i autònom ::

AUDIO REACTIVE SHADERS

Una de les línies de recerca on he arribat amb aquest curs és a la utilització de shaders audio reactive per a crear animacions que responen als estímuls sonors. Són aplicacions creades amb codi GLSL que poden ser modificades en viu. Faltarà veure com processarem aquest so, si amb un micro direccional, amb el propi de l’ordinador o amb una entrada directe del preamp de Rebelmadiaq. Alhora s’obre un camp molt ampli i interessant de recerca i aprenentatge. Aquí us deixo un exemple:

Potser la vostra configuració no us permet activar el vídeo i no funciona. Trobareu més sound reactive shaders en aquest LINK.

LA PRÀCTICA: PRIMER ASSAIG DE VJ SOBRE EL SOUND

Les nits de l’11, 13 i 14 de juliol vaig realitzar les primeres proves directament sobre el sound, d’on provenen els materials que ilustren aquesta recerca. Gràcies a la cooperativa Quesoni SCCL per confiar i apostar per les meves bogeries i cedir-me l’espai i els recursos. Aquella nau és un paradís <3. També moltes gràcies a la Companyia Carla Rovira per cedir-me el projector amb que finalment vaig realitzar les pràctiques.

crònica

La pràctica es va dividir en 3 blocs diferenciats corresponent als 3 dies:

::::: PRIMER DIA :::::
El primer dia em vaig limitar a fer una prova de llums sobre el sound.
Abans però vam colocar el projector aprofitant els elements arquitectònics del local
i tenint en compte la taca de llum que generava vam muntar-hi el sound deixant marges.

Sense fer cap warping hi vaig projectar vídeos de youtube mentre treballava amb la construcció de la meva plantilla, tenint el sound a mà per a prendre mides i decissions. També vaig aprofitar per a fer una videotrucada projectada sobre el sound system.
L’experiència va ser bàsica com a primera prova de color, llums i textures. Aquestes proves les vaig fer amb un projector Epson EMP-X5 que va resultar totalment insuficient.

::::: SEGON DIA :::::
Aquest dia vam poder aprofitar a fons la nit per fer el warping i encaixar la plantilla. Podeu veure’n el vídeo més amunt a l’apartat que parla del warping. Va ser una feina que va requerir de moltes hores però el resultat va valdre molt la pena.

A través d’un complex sistema compost per 82 màscares de madmapper combinat amb una controladora midi vaig aconseguir muntar un sistema de Vj prou fluïd simplement a través de madmapper. A partir d’aquí vaig utilitzar un projector BenQ MH750 amb millor òptica i llum.

::::: TERCER DIA :::::
Finalment va arribar el dia clau de fer el primer assaig de Live Vj inna sound system style.
Primer de tot vaig haver de tornar a quadrar bé les 82 màscares ja que el projector s’havia mogut i res quadrava. Així vaig haver de tornar a pràcticar i el segon cop ja vaig simplificar algun procés perque fos més ràpid.

Tot seguit vaig definir funcions i disparadors de mèdies amb una controladora midi Akai APC Key25 i vaig començar una sessió de gairebé 3 hores de gustera i passar-ho molt i molt bé. He trobat un bon camí <3

CONCLUSSIONS I FUTUR DEL PROJECTE

REPTES

El Sound System és una superfície perfecta per a ser projectada amb mapping.
Alhora també presenta molt bones possibilitats per a la implementació de pixel mapping.

Falta dissenyar un protocol de muntatge amb diferents hipòtesi per a cada espai.
Treballar en interiors 100% enfosquibles amb una mínima alçada de 3,50m és lo ideal.
En exterior s’haurà de preveure el fosc total una nit abans per muntatge i proves.
El sound s’haurà d’elevar 50cm per optimitzar el resultat de les projeccions.
Preveure com corregir el moviment del sound fent live warping quan calgui.

Caldrà acabar d’establir també un protocol d’ús, decidir quan es fa live i quan no.

Practicar i assajar amb l’equip de Rebelmadiaq per afinar la proposta de visuals i llums.

Treballar amb guions o pautes que no vagin en detriment de la improvització
intrínseca de la cultura sound system.

També serà necessaria una planificació i calendari per a decidir quines coses implementem aquesta temporada i quines les preveiem pel 2019.
Estudiar quines inversions es poden realitzar i quines no. Cercar alternatives.

PENDENT DE RECERCA

LÍNIES A SEGUIR TREBALLANT I EXPERIMENTANT

Aprofundir amb el llenguatge GLSL per a aconseguir produïr shaders interactius que responguin més enllà del so, també del moviment.

Implementar un circuit de llums led integrat dins del sound system i que pugui ser controlat per pixel mapping. Explorar també sistemes d’automatització a través dels shaders sound reactive.

Obrir la porta als entorns inmersius treballant amb multiprojecció tot el conjunt: sound, escena i pista de ball.

Estudiar sistemes que permetin la interactivitat del públic a través de controladores midi. Fer-ho user friendly perque qualsevol persona hi pugui practicar en algun moment dels nostres shows.

Malgrat m’agrada molt el concepte strictly madmapper em quedarà pendent explora les possibilitats de combinar-ho amb Resolume o Modul8.


    I per treure nota no podia faltar-hi!